Voortgezette Rijvaardigheidstraining
De voortgezette rijvaardigheidstraining is een leerzame en uitdagende, maar zeker ook intensieve, rijtraining op de openbare weg achter het stuur van uw eigen auto! Een dag(deel) waarin u uw kennis èn vaardigheden als bestuuder naar een hoger niveau tilt.
U leert – door te kiezen uit een lijst met diverse rijtechnieken – veiliger en vloeiender rijden. U bepaalt dus voor een groot deel uw eigen programma! En, als u dat wenst, leert u ook hoe u het volledig potentieel van uw auto benut en beheerst.
Onderdelen in deze rijvaardigheidstraining zijn bijv. zit- en spiegelafstelling, voertuigtechniek, plaats op de weg, vrije werkruimte, taal van de weg, kijktechniek, bochtentechniek, remtechniek, stuurbehandeling, rijden met handgeschakelde- of automatische versnellingsbak, (par)keren, etc. Uiteraard is de rijtraining maatwerk en volledig aangepast aan uw eigen kwaliteiten en wensen.
Kijk voor een complete lijst van alle onderwerpen in het schema onder aan deze pagina.
Zo leer ik u bijv. wat het verschil is tussen ideale- en veilige bochtlijnen en hoe u bochten optimaal rijdt. Maar ook op welke wijze u uw kijktechniek verbetert en hoe u dit combineert met het rijden van uitdagende routes. Indien u dat wenst rijden we een deel van de route via Duitsland om daar op hoge(re) snelheden te kunnen trainen.
Samen werken we aan een verbeterde rijvaardigheid. Ik coach u daarbij volgens het principe: praatje – plaatje – daadje. Dit betekent eerst een korte uitleg van de betreffende rijtechniek (praatje), evt. gevolgd door een korte demonstratie ervan (plaatje), waarna u snel zelf aan de slag gaat (daadje).
Waarom een voortgezette rijvaardigheidstraining?
Als ik mensen vertel dat ik voortgezette rijvaardigheidstrainingen aanbied, vragen de meesten zich af waarom ze een dergelijke training zouden moeten volgen. Veelgehoorde argumenten zijn bijv.: “ik kan al hartstikke goed autorijden”, of “ik heb in al die jaren nog nooit een aanrijding gehad”.
Maar, wat is de norm? Wie of wat bepaald dat iemand goed kan autorijden?
Is het de norm van de rijschool waar u ooit uw rijbewijs heeft behaald (volgens de rijprocedure B)? Zijn het de mede weggebruikers? Zijn het misschien uw passagiers? Of, zijn het bijv. de ongevalscijfers die de norm bepalen?
Feit is dat de rijscholen ons slechts de basisbeginselen van het autorijden aanleren. Hier dient uiteraard een commercieel belang. U leert een auto bedienen, maar niet beheersen. U leert deelname aan het dagelijks verkeer, maar van verkeersinzicht, risicoperceptie of van een waarnemingscyclus is vaak geen sprake. Dat kost immers tijd, dus geld. Spoedcursussen voor zowel theorie- als praktijk helpen dan ook niet om deze basis vaardigheden ècht eigen te maken.
Uiteindelijk, als we het rijbewijs eenmaal in ons bezit hebben, maken we het autorijden onszelf eigen. We kijken af van onze medeweggebruikers (is dit de norm?) en onbewust doen we allemaal hetzelfde: kuddegedrag. Hierdoor ontstaan regelmatig o.a. spookfiles, kop-staart aanrijdingen en afdekongevallen.
De cijfers bevestigen dit, want in 2015 ging het maar liefst 113.289 keer mis. Dat is 310x per dag, 13x per uur oftewel 1x per 5 minuten. En, het aantal verkeersdoden in Nederland is sinds 2015 weer aan het stijgen. Een zorgwekkende ontwikkeling…
Zoals gezegd leer ik u in de voortgezette rijvaardigheidstraining veilig, vlot (vloeiend) èn verantwoord rijden.
U ontvangt voorafgaand aan de training een schriftelijke vragenlijst. Op de dag zelf rijdt u – na een korte kennismaking – een intake rit. U rijdt zoals u dat altijd doet. Dit is voor mij het moment waarop ik het programma voor de rest van de dag bepaal, uiteraard aangevuld met uw eigen wensen. Het programma is dus maatwerk!
In onderstaande lijst geeft u aan wat u in uw dag(deel) wilt behandelen. Omdat een dag snel voorbij is, kruist u voor een dagdeel maximaal 3 onderdelen aan. Rijdt u een hele dag, dan maximaal 6 onderdelen. Dit aantal is overigens richtinggevend. Uw eigen kwaliteiten en vorderingen bepalen uiteindelijk het definitieve programma.
U ontvangt korte tijd na uw voortgezette rijvaardigheidstraining een certificaat van deelname thuis. Een persoonlijke rijrapportage is hier onderdeel van en is als bijlage bij het certificaat gevoegd.
Rijtechniek / vaardigheid | Aanvullende informatie | |
1 | Voertuigtechniek | Motor, aandrijflijn, brandstof, banden, etc. |
2 | Zit- en spiegelafstelling | Optimale afstelling van stuur / spiegels / gordel / hoofdsteun, passieve v.s. actieve zithouding |
3 | Stuurbehandeling | Doorgeven en overpakken |
4 | Plaats op de weg | Statische- en dynamische zijde, in- en uitvoegen, zijdelings verplaatsen |
5 | Vrije werkruimte | Buffer, statisch en dynamisch afstand houden |
6 | Taal van de weg | Horizontale- en verticale wegmarkeringen, natuurlijke infrastructuur, verkeerslichten, bibeko, bubeko, auto(snel)weg |
7 | Kijktechniek | Scannen en tracken, hoofd- en bijzaken, periferisch blikveld, hardop denkmethode |
8 | Taakprocessen | Waarnemen – beslissen – handelen |
9 | Anticiperen | Blijven rollen, minimale remingrepen |
10 | Bochtentechniek | Klaar zijn voor de bocht (KRATS) v.s. inremmen, veilige- of ideale lijnen, opofferen, zetten, trekkend rijden |
11 | Remtechniek | Progressief of regressief, rempiek, ABS, BAS |
12 | Automatische- of handgeschakelde
versnellingsbak |
Automaat: Schakelmethoden (drive / sport / tiptronik, gasvoet) |
Handbak: aftoppen, gasopbouw, standgas, gebruik koppeling | ||
13 | Inhaaltechniek | Vanuit afstand, afbreken, benutten van kansen |
14 | Autosnelwegen | Plaats op de weg, kijken, in- en uitvoegen, vegen, rijden met hoge(re) snelheden, |
15 | (Par)keren / achteruit rijden | Achteruit parkeren file parkeren, keren in 1 / 2 / 3 keer, achteruit rijden |
16 | Rijden bij duisternis | Groot licht, nachtblindheid, wegverlichting |
17 | Veiligheidssystemen | Actieve- en passieve veiligheidssystemen, ABS, ASR, ESP, BAS, vierwiel aandrijving, torque vectoring, lane-assist, dodehoek sensor, actieve cruisecontrole, pre-crash, etc. |